20. aprill 2020

"Aeg maha" & rattad veerema!

Vaatamata segastele aegadele on "croissantid karantiinis" korralikult treenida saanud. Pärast viimast postitust alustasin kenasti aerutamistreeningutega aga... juba 3,5- nädalane pikkuseks veninud treeningtsükkel ja soov uut treeningnädalat võimsalt alustada muutsid juba niigi hella küünarnuki väga hellaks ja  neli päeva hiljem (alates 9. aprillist) olin sunnitud aerutamisest mõneks ajaks aja maha võtma, kahjuks... Õnneks on ajastus parim vigastusega maadlemiseks!
Tol "saatuslikult" esmaspäeval tuli treeningut kaema ka füsioterapeut, ilmselt oli ka see üks välistest stiimulitest, mis pani mu endast andma kõik mis mul anda on, just tehnilises võtmes ja tõenäoliselt nõnda ma ka triitsepsi üle koormasin. Samas mõnel päeval sain justkui valuvabalt aerutada, siis neljandal päeval sai otsustatud, et võtan aerutamisest mõneks ajaks aja maha ja keskendun üldfüüsilise võimekuse tõstmisele. Lisaks aerutamisele on jõutreeningutel "no go" ka harjutused, mis sisaldavad kätt sirutavat liigutust.
Martin Tarkpea filmitud kaadrid karantiini ajast
Alustasime kohe taastusraviga, sain omal nahal (ja lihases) tunda sellist protseduuri nagu "dry needling", kuna ma nõeltega väga Sina- sõber ei ole siis tundsin enne protseduuri meeletut ärevust. Aga pean tunnistama, et torget pole tundagi, küll aga kõditab see nõelake vahel ebamugavalt ja magusat punkti lihases tabades võtab lihase isegi meeldivalt tõmblema. Väidetavalt jõudis nõel isegi maksimaalselt 4 cm sügavusele, ise vaadata ei julgenud, nii igaks juhuks...
Foto on illustreeriv
Kuna aerutamistreeningud on praegu teadmata ajaks tühistatud siis hakkasid neid treeninguid asendama jooksu-, ratta- ja sõudeergomeetri treeningud. Veloteek rattapoest sai Tanel Kangerti isikliku soovituse järgi rattapaar välja valitud ja jalgadele valu antud. Kohe kutsus Danek ka endaga "kruiisima", sain aru, et ees ootab 40 km pikkune rattatiir, tegelikult ootas ees aga ligi 80 km pikkune rattatiir maastikul, treeningaeg 4,5 tundi. Ütleme nii, et Daneki jalg on vähe teravam ja trenni lõpus jalad mind enam ei kandnud ja enesetunne oli oksendamiseni paha, aga kõik kannatan ära! Kuna mul varasem rattasõidu kogemus on ümmargune paranka, siis mees areneb praegu päevadega!
Süda jõuaks, aga jalg veel ei jõua...
Läinud nädal oli taastav. Veele ei saanud, juba ainuüksi ilmastikuolude tõttu ei saanud, sest jõgi lainetes rajaaerutamise aluste jaoks liialt võimsalt. Seega esimene taastusravi nädal läks väga õigesse kohta. Treenisin valdavalt korra päevas, treeningute sekka mahtus ka üks orienteerumine Raeküla metsas, kus praegu on põnev püsirada sees. Magusaim treening otseses mõttes oli aga rattaga maiustuse järgi sõitmine - 45 km pikkuse ringiga Pärnamägedesse moonirulli järele! Põnevaim ja ärevaim oli võimlemine ja oma esimene live treening ja -intervjuu Terevisiooni otseeetris. Otseeetril oli täitsa põnev mõju ühel jalal seismisele - muutus endalegi väljakutsuvaks harjutuseks. Kes tahab minu ja DTR füsioteraapia ja massaaž koostatud võimlemiskava kaasa teha siis kliki SIIA!
Kosmos on piiriks!
Taastaval nädalal oli mul 2 täiesti vaba päeva ja mõlemal otsisin endale viisi, kuidas ennast natukenegi liigutada. Neljapäeval ja pühapäeval olin üks neist, kes käis Pärnu jõekallast koristamas. Saak oli kahjuks korralik, prahti leiab igasugust: pudelid, madratsid, kanistrid, jalanõud, kalameeste tarvikud, rehvid jne. Mind inspireeris koristama Raimo Pull ja aerutamistreeningul kogetu (pääsesin napilt klaastaaraga kokkupõrkest) ja nüüd ma katsun anda enda panuse, et minu jaoks oluline koht, Pärnu jõgi, natukenegi puhtam oleks! Maru hea tunne on ka pärast!
Pullijüngrite hunnik 60m pikkusel kallasribalt
3 inimtöötunni saak
Paneme uue treeningtsükli rattad veerema! Tänase seisuga on jäänud võimalus, et septembri keskpaigas on mitte OM alade MM, nii et pöidlad pihku, et see peaks!
Kõigile (võistlus)näljastele! 1. - 3. mai toimuvad Sihtasutuse Noored Olümpiale eestvedamisel Eesti esimesed lahtised MV Remote Run'is. Registreeru ja toeta Sihtasutuse stipendiaate (k.a mind) ja pane märk maha! Ka mina võtan osa (tõenäoliselt 10 km jooksus), vaatame kui kaugele seljataha te mu jätate 😉! Loe lisaks SIIT!

"I Yam What I Yam" - Mr. Popeye

5. aprill 2020

Mis on fookus, kus on fookus, kus on fookuse koht?

Viimase kolme nädalaga juhtus ilmselt rohkem kui kolme kuuga. Mõne võrra huvitaval kombel sain ma meedias enda seiklustega päris palju koormust, mistõttu ei leidnud ma jaksu, et kogu infot samaaegselt enda spordiblogis dubleerida ehk on nüüd hea aeg möödunu kokku võtta.
Paadi ninas on fookus!

Seoses "põnevate" sündustega on tulnud 2 korda oma plaani hinnata või ümber korraldada ja läinud nädala uudiste põhjal tuleb ilmselt korra veel plaan ja lähiaja eesmärgid üle vaadata:

1) Koju naasmisega oli tunnetus juba selline, et Euroopa OM kvalifikatsioonvõistlused on ohus, sellele vaatamata otsustasime isolatsioonis olles enda ja treeneri nägemuse järgi esialgset plaani täita antud oludes nii hästi kui vähegi võimalik. Motivatsioon püsis laes, sest kanuu oli hakanud liikuma üha kiiremini. Ei heidutanud tuule ja külmaga aerutamine Pärnu jõel ega üksikute saadaolevate raskustega jõutreeningud lageda taeva all. 

2) Esimese Eestis rassitud treeningnädala lõpus tuli uudis, et Olümpiamängud on aasta võrra edasi lükatud, kuna minu pääs pole veel tagatud, siis see ei heidutanud mind, võtsin seda (siiani võtan) kui kingitud lisanduvat aastat veelgi kiiremaks saamisel ja säilis veel lootus, et pärast jaanipäeva on lootust saada kanuuga stardijoonele. Nüüd otsustasime plaani muuta, sisuliselt läksime ettevalmistusplaanis tagasi kolme kuu võrra ehk treeningute intensiivsus langes, maht tõusis ja seda oli ja on siiani raske vastu võtta - kõige mõnusam periood aastast lükkus edasi, seda enam, et suudan kanuu juba päris kiiresti liikuma tõmmata.

3) Teise treeningnädala lõppu tuli uudis, et augusti keskpaigani aerutamisvõistlusi ei toimu. Pean tunnistama, et see uudis mõjus mulle halvasti, jäänud oli küll ainult 3 viimast treeningut treeningnädala lõpetamiseks ehk ka mitte kõige värskem olemine aga laupäeva hommikul ärgates ja õues tuule käes pendeldavaid puid vaadates ei tekkinud seda rõõmu, et minna aerutama ja veel intensiivsusega kuni anaeroobne lävi. Seega tuleb plaan uuesti üle vaadata, mõelda välja lähiajaks uued vahe-eesmärgid ja sihik paika sättida.

Miks ma käsitlen Olümpiamängude edasilükkamist kui kingitust? Eelkõige sellepärast, et läinud talvine ettevalmistus itaallastega oli kindlasti samm, kui mitte kaks, edasi ja Sitsiiliast lahkudes oli signaal selline, et kui olukord stabiliseerub siis olen tagasi oodatud, kasvõi juba sellel suvel kui ainult olukord lubaks. Füüsiline võimekus tegi põneva tõusu, mis tekitas endale küsimusi, et mida siis viimased 3 talvist ettevalmistuvat hooaega tehtud on? Tähtsaim ilmselt isegi on tehnilise poole järele aitamine, aga puudu jääb veel stabiilsusest. Kokkuvõttes, kui ma suudaksin itaallastega koos treenides kasvõi pool sammu juurde panna aastaga - olla aasta pärast vähemalt samas füüsilisel konditsioonis (loodetavasti ikka paremas) ja stabiilselt kontrollida oma tehnilist sooritust, siis hoidke piip ja prillid.
Team ITONIA
Aga enne nagu juba öeldud on vaja sihik paika saada ka lähitulevikuks. Sisuliselt tähendab võistluste ära jätmine kuni augusti keskpaigani, et ainuke variant võistlemiseks on veel maratoni MM 27. - 30. augustil, kuhu on ka aega jäänud pikad 5 kuud. Seega võiks olla see üheks väljundiks ja tõestamiskohaks selle aasta suvel. Nii, et ma ikkagi siiralt loodan, et kuskil lubatakse see loom mul seest välja lasta!
Kas olukord sunnib maratoniaerutajaks ümber kehastumist?
Treeningtingimuste osas on asjalood vähemalt väga head: sõber Carl- Daniel Haidak laenas mulle teadmata perioodiks (seni kuni minu kanuu Itaaliast tagasi jõuab, vist) enda kanuud ja EOK/Matti Killing tagasid ligipääsu ka Kalevi Sõudebaasi jõusaali, et ole ainult mees ja tee!
Ole ainult mees ja pane hullu!
"I Yam What I Yam" - Mr. Popeye

15. märts 2020

Quarantena - va tutto bene!


Selles episoodis tuleb juttu karantiinist Itaalias ja vastan ka mõningatel korduma kippuvatele küsimustele, mida mulle viimastel päevadel palju esitatud on. Esialgne mõte oli teha postitus laagri päevakorrast, ega selle kohta väga pikka sisulist juttu ilmselt ei tulegi.
Sellest lõigust ja teistest ajapeale sõitudest järgmisel nädalal juttu kui ka videosid!
Jah, ma olen Itaalias, kui veel mõned päevad tagasi tundus, et Itaalias olemine on ekstreemsus siis täna ei ole Euroopas enam peaaegu ühtegi riiki, kus olemine ei oleks ekstreemsus. Sitsiiliasse treeninglaagrisse jõudmine läks mul tegelikult väga napilt, sest kui laager oleks alanud 2 päeva hiljem, ei oleks ma suure tõenäosusega Itaaliasse üldse pääsenud. Situatsiooni eskaleerudes jõudis Itaalia koondis otsusele, et 2- nädalane treeninglaager, mis pidi 21. märtsil lõppema lõppeb praeguse seisuga 6. aprillil.
Kui range on kehtestatud karantiin Itaalias?
Ilma mõjuva põhjuseta avalikus ruumis liikumine on keelatud, keelu rikkumise korral on oht, et rikkujale määratakse rahatrahv 206€ või isegi kuni 3 kuud vangistust.
Kuidas mõjutab kehtestatud liikumiskeeld sportlaste tegevusi?
Igasugune koordineeritud sporditegevus on avalikus ruumis keelustatud vähemalt 30. aprillini, erandiks on saavutussportlased, aga tingimusel, et nad on ülejäänud ühiskonnast isoleeritud. Meie puhul on see nõue täidetud ja luba Itaalia Olümpiakomiteelt tegevuseks on olemas ja saame jõel oma treeningud läbi viia. Näiteks on Itaalia Aerutamisföderatsioon teinud üleskutseid viia kodus läbi video silla abil läbi ühistreeninguid, et olukorda natukenegi lõbusamaks muuta -> ideed kodus treenimiseks IG @federcanoe
Kui turvaliseks ma enda situatsiooni Itaalias pean?
Terve Itaalia on liikumiskeelus ning lisaks oleme me Itaalia aerutamiskoondisega ümbritsevast keskkonnast isoleeritud, seega justkui topelt karantiin -> turvaliseks! Karantiini kehtestamise hetkest alates saadeti kõik majutusasutuse külastajad peale aerutajate koju ning vähendati abistava personali koosseisu miinimumini ja kõrvalistele inimestele majutusasutuse territooriumile sisenemine keelati. See aga ei välista ohtu!
Kuidas on sportlaste meeleolu laagris ja kas Itaalia aerutamisföderatsioon toetab oma sportlasi sel keerulisel perioodil?
Silmaga vaadates ja kõrvaga kuulates sportlased meeleolus kaotanud ei ole! Kuuma antakse nii jõel kui ka jõusaalis marudalt! Küll aga arutatakse söögilauas erinevaid võimalusi, kuidas võib viirus meie spordiala kalendrit mõjutada, teateid ju teistelt spordialaliitudelt ilmub igapäevaselt, aga Rahvusvaheliselt Aerutamisföderatsioonilt on avaldust oodata alles 18. märtsil. Suur toetusavaldus Itaalia alaliidult on juba ainuüksi see, et sportlased esialgu vähemalt kaheks lisanädalaks laagrisse turvalisse keskkonda jäetakse. Treenerid pingutavad sportlastega käsikäes: stopper ühes käes võetakse aega, fikseeritakse tõmbesagedusi, teise käega filmitakse sportlasi ning analüüsitakse filmitut, lisaks määratakse laktaadi taset veres ning söödetakse ja toidetakse vajaliku energiaga treeningu ajal! #FueledbyScience #ScienceinSportBaltics
Kas ma plaanin seoses Välisministeeriumi üleskutsega koju tulla?
Esialgne plaan on jääda vähemalt 6. aprillini Itaaliasse „topelt karantiini“ ja seda kahel põhjusel, esiteks, siin on treenimiseks tingimused ideaalsed ja teiseks on minu peas toimunud mõttekäik tunnistanud reisimise Eestisse ohtlikumaks kui siin püsimise, viiruse külge pookimisel olen ohuks kahele kodusele inimesele, kes kuuluvad viirusesse nakatumisel kõrgemasse riskirühma ja enda füüsilisele võimekusele. Loodetavasti saadakse ajaks asjad maailmas selgemaks. Kindlasti ei saa antud plaani kiiresti muutuvas olukorras vettpidavaks plaaniks pidada ja arvestanud olen ma ka võimalusega, et juba alates tänasest võib koju naasmine osutada väga keeruliseks või suisa võimatuks.
Kokkuvõttes hindan me hetkel enda olukorda turvaliseks ja minu pärast muret tunda ei ole tarvis! Siinkohal on õige aeg tuua välja kodus olijate toetus, aitäh Teile, kes te panustate minu tegemistesse hea sõnaga ja nõuga või vahenditega, mis on taganud praeguse ettevalmistuse! Sihtasutus Noored Olümpiale, MeeneTeele, Science in Sport Baltics, Visu Spordipood, treener Tiina, sõbrad/tuttavad, PolarMefo, EAF!
Hoidke mõistus kaine ja pidage meeles, et sportliku inimese immuunsüsteem on tugevam, seega leidke sel ebameeldival perioodil võimalus mõnel kodulähedasel liikumisrajal jalutamiseks, jooksmiseks, rattasõiduks, MOBO’ks, geopeituseks või veel mõnel muul huvitavalt võimalusel liikumiseks! Tehke seda koos nende inimestega kellega ta koos isolatsioonis olete või võtke aeg ainult iseendale! Laagri päevakorrast teine kord! ;)

"I Yam What I Yam" - Mr. Popeye



8. märts 2020

Taastav või laastav nädal?

Oli see alles mõnus puhkenädal! Sebimist oli pärast 70- päevast laagrit Eestis küll palju, kuid emotsionaalselt andis see kuhjaga tagasi ja annab ka lootust, et patareid said uueks treeningtsükliks ilusti laetud! Pean mainima, et üle pika aja tuli kodust ära minek vastu võtta raske südamega.
Pärnu saalis
Kohtutud sai paljude põnevate ja toredate inimestega, keda polnud ammu näinud või keda suisa esimest korda kohtasin! Mõnega neist sai lausa ühine treening ette võetud kas siis jooksurajal või jõusaalis, mis aitasid taastaval nädalal treeningrutiini murda. Aga... kui aerutaja läheb jõusaali treeningkaaslasega, kelle lemmikharjutused on peamiselt alakehaga seonduvad, siis sellest head nahka tulla ei saa ja mingil määral sai taastavast nädalast jalgadele laastav nädal... Põnev oli külastada ka Pärnu Koidula Gümnaasiumit, kus sain anda enda pisikese panuse koolisisese spordiviktoriini korraldamisse ning oli tore taaskohtuda õpetajatega, kes mullegi tarkusi jaganud on! Jõudsin ka ERR'i uudistemajja, kus armastatud spordireporter Aet Süvari minuga dialoogi maha pidas -> shorturl.at/fiAW2
Tartu
Viljandi
Pärnu Koidula Gümnaasiumi spordiviktoriin. Foto: Kaisa Kaljumäe - PKG huvijuht
8 Eestis oldud päeva sisse mahtus ka üksjagu erialaseid treeninguid, kahjuks küll mitte veetreeninguid, sest ilmad ei olnud väga soosivad. Seega olid need erialased treeningud kanuuergomeetril. Tartus oldud aega õnnestus ära kasutada ka koormustesti tegemiseks, mida Sihtasutus Noored Olümpiale Tartu Ülikooli sporditeadlaste vahendusel koordineerib. Sellist mitmesammulist arenguhüpet nagu eelnevatel kordadel ei tulnud - jõudsin välja detsembri kuuga võrreldes sama koormuseni, küll aga minutilise spurdiga suutsin läbida 9 meetrit rohkem (273m -> 282m). Viimaste laagrite treeningute mõju oli selgesti märgatav - anaeroobse läve tõus 6 löögi võrra (177 -> 183).
Põnev oleks kindlasti mainida, et lõin koostööks käed Mefo'ga, Polari spordikellade edasimüüja Eestis, ja nüüd olen uhke Polar Vantage M omanik. 3,5 aastat kasutamist olid oma jälje Polar V800'le jätnud ja see vajas varem või hiljem uuendust. Põnevaid uusi funktsiooni kellal jagub, nädalaga pole ma veel endale kõike päris selgeks suutnud teha, aga õpin! Näiteks on mul viimasel ajal olnud probleeme unega ja Vantage M pakub väga palju põnevaid andmeid unekvaliteedi jälgimiseks - ole ainult mees ja pane data enda jaoks töötama! Nii, et minu sõbrunemisest Vantage M'iga kuulete kindlasti veel edaspidigi!
Üle kümne aasta positiivseid kogemusi!
Nüüd olen juba jõudnud uueks treeningtsükliks tagasi Sitsiiliasse ja esimesed 2 päeva treeninud. Rutiini tagasi murdmine on läinud kergelt ja gaasi vajutamisele reageerib keha meeldivalt, nii et ikkagi sai taastav nädal kodus maha peetud!
Reisin targalt! #VisuSport #CompressportEstonia
Kas Tallinn on asukohta muutnud või on Pärnu uus Tallinn?
Esimene veetreening uue sõbra Polar Vantage M'iga!
"I Yam What I Yam" - Mr. Popeye



1. märts 2020

Sitsiilia. Part 2.

Kui pikk on olnud Sinu kõige pikem laager? Mina arvutasin just kokku, et Riiga maandumise päeval olin kodust eemal olnud lausa 70 järjestikust päeva, omamoodi rekord. Nüüd on aeg teha lühike kokkuvõte ka laagri teisest poolest!

Umbes täpselt kuu tagasi sai läbi laagri esimene pool ja algas puhkenädal. Nagu juba mainitud, siis koju naasmise asemel otsustasin hoopis Malta kasuks, kui juba puhkenädal, siis selleks ka vastav koht 🙂! Tagantjärele tarkusena olen veelgi enam rahul, et sellise otsuse vastu võtsin, olen igapäevaselt ka Eesti ilmal silma peal hoidnud ja Malta perioodil midagi roosilist Eesti ilm ei olnud, sest ega puhkenädal ei tähenda jalagade seinale viskamist. Ei oleks saanud aerutada ega ka mitte suusatada. Tõsi, ka Maltal ei saanud aerutada, kuid meeldiv kliima, jooksu-, jõu- ja ujumistreeningud olid puhkenädal treeningkoormuseks piisavad! Ma ei tea palju Sina, blogilugeja, trenni teed, aga puhkenädalal kogunes minul treeningtunde näiteks 8 ja natuke peale. Lisaks on kirjas järgmine külastatud riik ja patareid said ka täis laetud!
Popeye village
Pärast Maltat jätkasime itaallastega sealt kust pooleli jäi ehk Sitsiiliast - algas 3,5 nädalane treeningtsükkel. Esimestel päevadel toimus traditsiooniline testimine, tundus, et puhkenädalaga oli toimunud ilus taastumine: kolmest jõunäitajast 2 tõusid ja 1 jäi samaks ning tõmbe ökonoomsuses mõõdeti samuti kasv! Aga sel korral aega atra seada ei antud, täpsustan, et Carlo ei andnud! Kohe kontrolltreeningute vahel läks lammutamiseks. Üleüldiselt järgime kõik ühte masterplaani, kuid Carlol on plaanis sees mõned täiendused, mida keegi teine kaasa muidu ei tee, aga kuna ma ennast Carlo külaliseks pean siis olen alati tema special diilid kaasa teinud ja ma pean ütlema, et need special diilid on parajad kirsid tordil!
Incollingo ja Santini
Gun fun
6 km fun
Plaanipäraselt tõusis jällegi treeningute intensiivsus, üha rohkem hakkasime käima an.läve juures ja korra nädalas proovisime ilma piiranguteta vajutada. Esimesel ja viimasel nädalal 6 km ja kahel keskmisele nädalal 3 x 2 km. Kolmandaks nädalaks oli füüsiline keha ja kindlasti ka vaim pikast treeninglaagrist juba nii kurnatud, et piiranguteta sõitude puhul oli keeruline isegi üle an.läve pulss saada - tunne ei olnud isegi raske, aga juurde polnud nagu panna midagi...
Vabariigi aastapäeval lehvis ka Itaalias Eesti lipp
Seletus neile, kes ei tea mida tähendab tennisepalliga sõitmine... 
Eesmärgiks on spetsiifiline jõutreening. Pidurdav hoogu päris hästi ja nõuab jõudu väga palju
Igatahes sai see periood läbi ja tulen koju ära taastuma, aga mitte kauaks, 6. märtsil olen juba uuesti lennus Sitsiilia poole - koostöö itaallastega jätkub!!! Enne veel aga üks viimaseid testimisi enne OM kvalifikatsiooni Tartu Ülikoolis Purge ja Mäestu valvsa pilgu all, et saada hinnang tehtud tööle sporditeadlaste poolt ja nõuanded tuleval perioodil targalt treenimiseks!
The Blue Team
I yam what I yam!